Under granskning: Apple Watch Series 3s fitnessfunktioner

Om du har hört någon annanstans att Apple Watch Series 3 suger som en telefonersättning, är vårt svar enkelt: Duh! Visst, du får bara en timmes samtalstid på den lilla enheten som, ahem, fortfarande är mycket mindre än de blåmärken stora handleden som tävlingen erbjuder med LTE-SIM-kort. Poängen, eftersom Apple fortsätter att trycka på kuvertet på konditionen, är att ha en orörd klocka som kan kopplas till alla Bluetooth-öronproppar (eller, naturligtvis, till Apples utmärkta AirPods) som också kan spara din bacon om du fastnar.

När det gäller våra tester har Apple Watch Series 3 hittills gjort det mesta av vad vi skulle hoppas på, med bara några huvudskrapor ..

Hjärtfrekvens

Notera diagrammet till vänster. Det visar en dagvy av min hjärtfrekvens. Sättet Watch, både serie 2 och serie 3, fångar upp HR är genom att ta ett mycket kort, få sekunders prov av taktintervallet. Under testning med serie 2 under det senaste året, och nyligen med serie 3, har vi funnit att Apple Watch i allmänhet är mycket bra för att fånga hjärtfrekvensen under konditionen. Vi har sett en viss aberration under övningar med mycket handledsrörelse, som hopprep, och Apple varnar till och med användarna om att fånga hjärtfrekvensen är en ofullkomlig konst. Det faktum ensam är prisvärt. Inget handbärbart bärbart material som vi har testat är lika exakt som ett EKG-bröstband (som inte försöker läsa din puls via ljusflöde, a la the Watch, utan läser istället de elektriska impulserna i ditt hjärta direkt). Ändå, om du avskyr att bära ett rem, är klockan toppmodern för pulsmätning vid handleden, och vi ger Apple rekvisita för ständig förbättring, och för att lägga till pulsåterhämtning och vilopris som statistik du kan nu se rätt på din handled under dagen och efter träningen.

Apple lade också till en funktion (fungerar även med äldre Apple-klockor) som meddelar användarna om deras hjärtfrekvens spikar minst tre gånger under en period av tio minuter medan en bärare är stillasittande; eftersom klockan känner av rörelse kan det urskiljas när du rör dig och inte, även om du inte säger till klockan att du tränar. En förhöjd hjärtfrekvens när du sitter vid ditt skrivbord och betonar jobbet kan vara en indikation på en panikattack och ett hjärtsjukdom. Apple säger att det låter användare ställa in den hastighet med vilken detta utlöser en varning (snarare än att använda sin stora mängd omfattande forskning som skulle indikera en konstant 140 bpm när du sitter stilla är ohälsosam), för de är inte i att ge råd om hälsa. Det andra sättet att säga det: De skulle behöva FDA-godkännande för att göra det, och ingen tillverkare av bärbara datorer vill ha fel. Apples trampning försiktigt här, försöker hjälpa människor som kan ha hjärtsjukdomar eller lider av panikattacker, men de är fortfarande inte redo att ersätta din läkare eller hantera byråkrati som FDA kan behöva.

När det gäller återhämtnings- och vilopulsdata är det för de flesta av oss just nu värdelöst för tillfället, eftersom det inte är rådgivande. Men Apple är mycket övertygade om att apputvecklare från tredje part kommer att skörda informationen för att ge råd om när man ska gå hårt och när man behöver baka en annan vilodag.

Garmin, Suunto, Polar, et al, använder återställningsinformation för just detta scenario. Med tanke på att du redan kan köra appar på Apple Watch från Under Armour, Nike, Strava, Wahoo Fitness, Runkeeper och Runtastic (och hundratals till) är det oundvikligt att varje apptillverkare som kan utnyttja den nya informationen som mer receptbelagd.

Förbättrade träningsvärden

På tal om det, en större uppgradering till serie 3 är mycket snabbare laddningstider för appar. Med hjälp av Strava för att spåra en del av ett intervall och styrketräning laddade appen omedelbart och visade oss en krympad version av telefonappen, med genomsnittlig takt och distans samt splittringar. Efter träningen portades den del som spelades in via Strava omedelbart till iPhone 8 Plus (och skulle göra det med vilken iPhone som helst) och sedan till molnet, så min posse kunde se det i mitt Strava-aktivitetsflöde. I appen på telefonen kunde jag se mer detaljerade mätvärden inklusive taktanalys, puls, pulszoner, splittringar etc.

Separat avslöjar det nya High Intensity Interval Training-läget i Apples inbyggda Workout-app (som nu också innehåller många fler alternativ, som cross-training, simning med öppet vatten, snösporter etc.) ett hemligt sås hjärtfrekvensläge. I HIIT tittar klockan inte bara på dina genomsnittliga slag per sekund utan också på återhämtning mellan ansträngningarna. Målet är att rikta in träningseffekten av både en laktattröskelinsats och att din hjärtfrekvens faller tillräckligt effektivt för återhämtning innan nästa arbetscykel. Det här är bra grejer, men det som inte är klart är om Apple öppnar denna längre puls / återhämtning för app-utvecklare från tredje part. Ändå är det vår förväntan, och vi slår vad om att vi kommer att se informationen som används på ett mer detaljerat sätt för allt från snurrande och roddspecifika appar till Crossfit.

Den nya barometriska höjdmätaren är ett tillägg som vi var mycket glada att se. Det är ganska gammal teknik; ABC-klockor har haft det i åldrar. Här använder Apple det i bakgrunden för att mer exakt räkna klättrade flygningar och för att lägga över GPS-mätvärden så att din totala höjd som du fått och förlorat under träningen är mer exakt. Återigen kan du förvänta dig att specifika tredjepartsappar spottar möjligheterna; överväga backcountry-specifika skidappar som inte på ett tillförlitligt sätt kunde spåra höjden med GPS ensam, men nu kan få en mer exakt avläsning med denna dubbla avkänning.

Apple räknar också med större användning av SIM-kortet. Som vi förutspådde räknar Apple med att apptillverkare kommer att använda SIM-data för att leva-uppdatera mätvärden när du tränar, så du kommer att se den snabbaste milen som körs i ditt område, men återigen potentiellt också de fem personer som kör ungefär samma hastighet som du, så att du kan leva tempo och kvitta dina andra tröjor. Live Nike Run Club? Det är en ganska cool idé.

Fortfarande i beta, men hittills så bra, parar melodier. Apple hamnar nu automatiskt över en ny musik- och favoritmix från Apple Music till Watch-appen på din telefon och till din handled, men du kan också justera den, lägga till låtar i Heavy Rotation, och som tidigare, anpassa lägga till låtar, album, etc. som du vill ha tillgång till från din handled. Det förutsätter att du har ett Apple Music-konto. Apple tillåter också livestreaming till Series 3 senare i höst, men åtminstone för tillfället kommer det bara att finnas i Apples ekosystem, vilket innebär att du använder ditt iCloud Music-bibliotek, Radio och Beats 1-strömmar.

Telefonen på din handled

Vi testade både sms och ringer och det fungerade sömlöst, ingen telefon i närheten eller ens på. Men det kommer att kosta dig lite mer från din operatör. Vi gillar att användare inte behöver ge sina nära och kära ett nytt cellnummer; alla inkommande samtal till din iPhone studsar automatiskt till din klocka om de två enheterna inte ligger inom parningsområdet. Ditto, att ringa från din handled kommer att identifiera det inkommande samtalet som från dig, inte ett nummer som din posse inte kan identifiera. Men ja, att ha en Watch Series 3 med LTE är ännu en läcka i din plånbok.

* Det här inlägget har uppdaterats. Apples hjärtfrekvensstudie med Stanford University är inte kopplad till funktionen som möjliggör förhöjd hjärtfrekvensspårning. En tidigare version av denna post förklarade inte heller hur hjärtfrekvensen fångas upp under HIIT-träning.

För tillgång till exklusiva redskapsvideor, kändisintervjuer och mer, prenumerera på YouTube!